יז כסלו

הבעל שם טוב
באות י' השם ברא את עולם הבא, ובאות ה' ברא את עולם הזה
על הפסוק "כי בי – ה הוי' צור עולמים" (ישעי' כו,ד) השי"ת ברא ב' עולמים, עולם הבא ועולם הזה, עם האותיות "י – ה". באות ה' – נברא עולם הזה, כמ"ש "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם" (בראשית ב,ד) "בה"א – בראם". ובאות י' – נברא עולם הבא, והסיבה לכך – כיון שהצדיקים שבו מועטים, וזהו כאות י' שהיא קטנה.
(כתר שם טוב אות י"ב)
המגיד ממזריטש
על ידי הדביקות בהשם נהפכים לצורה שלימה
על הפסוק "עשה לך שתי חצוצרות כסף" (במדבר י,ב), פירש: "חצוצרות" מלשון "חצאי צורות", דהיינו שהאדם לבדו הוא בבחינת חצי צורה, ועל ידי דביקותו בהשי"ת בבחינת חצי צורה, ועל ידי דביקותו בהשי"ת בבחינת "כסף" – מלשון כיסוף ןאהבה, נעשה על ידי זה דבוק לחצי העליון, ואזי ישנה צורה שלימה.
(ליקוטי אמרים אות כ"ט)
אדמו"ר הזקן
חשיבות נתינת הצדקה לפני התפילה
על הפסוק "וצדקה תציל ממות" (משלי י,ב), פירש: כדי לא ליפול במחשבות זרות המבלבלות התפילה ומפילים את האדם ממדרגתו. והנפילה נחשבת למיתה רוחנית רחמנא ליצלן, זהו על ידי הצדקה שנותנים לפני התפילה.
(מאה שערים ע' ב')
אדמו"ר האמצעי
כל מגמתו של רבינו הזקן היא שיקבע בנפשם גילוי אלוקות
פעם התבטא אדמו"ר האמצעי על אדמוה"ז ואמר, שכל עיקר מגמתו ויגיעתו היתה, מסירות נפש ממש על אנשי שלומינו, וזהו רק בכדי שיוקבע בנפשם גילוי אלוקות.
(קונטרס ההתפעלות ד,ב)
אדמו"ר הצמח צדק
השבת נקראת "עונג" ונקראת "רינה"
השבת היא בבחינת "עונג" כמ"ש "וקראת לשבת עונג" (ישעי' נח,יג), ובחי' "רינה" כיון שמצוה לשורר בשבת, שהשיר הוא בחינת העלאה מלמטה למעלה, וכן השבת היא בחינת עליית העולם, וזהו שאומרים בשבת המזמור "רננו צדיקים" (תהילים לד,א).
(אור התורה סידור ע' שמ"א)
אדמו"ר המהר"ש
המרירות שלפני התפילה גורמת לשמחה בעת התפילה
בנוגע למארז"ל "אין עומדים להתפלל אלא מתוך כובד ראש" (ברכות ל,ב), פירש: שהוא עניין המרירות שצריכה להיות לפני התפילה, על ריחוקו מהשי"ת, מאחר ונמשך אחר תענוגי עולם הזה, ורק על ידי זה, תהיה לו השמחה בעת התפילה, שכן הוא הסדר בסדר ההשתלשלות – החשך קדם לאור, וכמו שכתוב "ויהי ערב (בתחילה, ואחר כך) ויהי בוקר" (בראשית א,ה).
(תורת שמואל תרכ"ט ע' קנ"ג)
אדמו"ר הרש"ב
כשמפרידים בין שם הוי' לשם אלוקים אפשר ליפול בעבודה זרה חלילה
בנוגע לדור ההפלגה כתיב, שביקשו לעשות לעצמם שם – כמ"ש "ונעשה לנו שם", (בראשית יא,ד), וארז"ל "אין "שם" אלא עבודה זרה" (סנהדרין קט,א), כל חטאם היה שהפרידו את שם אלקים משם הוי'.
(ספר המאמרים תרנ"ז ע' נ"ט)
אדמו"ר הריי"צ
מעלת הלימוד עם תינוקות של בית רבן ביראת שמים
על ידי הלימוד עם תינוקות של בית רבן ביראת שמים דווקא, שידעו את קדושת האותיות, על ידי זה מתחזקת ומשתרשת אצלם הנקודה הפנימית – נקודת היהדות.
(ספר המאמרים קונטרסים ח"א לד,א)
כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח
אצל הצדיקים העולם לא מסתיר להם, ורואים מקצה העולם ועד קצהו
עבודת הצדיקים היא, שמרגישים שלמעלה יש ולמטה אין, ולכן אצל הבעש"ט ז"ל לא היה המקום מסתיר כלל, וראה בריחוק מקום כמו בקירוב מקום, ומבואר על זה – שזה לא היה בדרך נבואה, כי אם בראיה מוחשית ממש. וכך זה אצל כל הצדיקים, וזהו מפני שהרגש זה שבנפשם, שלמעלה יש ולמטה אין, פעל גם בחלקם בעולם, שאין להם ההגבלות שבעולם.
(ספר המאמרים תשי"ג ד"ה והוא עומד)