יח כסלו

הבעל שם טוב
הקושי במחלת הנפש, היא כשאדם חושב שהוא בריא
כשאדם יודע שהוא חולה בחולי הנפש, על ידי זה תגיע לו הרפואה, אך כאשר גם את זה אינו יודע, אין רפואה למכתו האנושה, וכמ"ש "ואנכי הסתר אסתיר" (דברים לא,יח), שיש לו הסתר כפול, (דהיינו כשיודע שהוא חולה זה הסתר אחד, וכשאינו יודע שהוא חולה זה הסתר כפול).
(כתר שם טוב אות כ"ה)
המגיד ממזריטש
כל תנועה באדם, היא בכוחו של הקב"ה
עה"פ "מלא כל הארץ כבודו" (ישעיה ו,ג), פירש: שבכל תנועה נמצא הקב"ה, שאי אפשר לעשות שום תנועה בלי כוח הבורא יתברך.
(ליקוטי אמרים אות ל"ח)
אדמו"ר הזקן
העצבות גורמת לאדם למחשבות זרות
יש להיזהר שלא לבוא לידי עצבות אפילו מעבירות, כיון שמחמת זה באים לו מחשבות זרות ושטותין (ושטויות), אלא צריך להיות תמיד בשמחה ואז באור פני מלך חיים, שלא יהיה לו פנאי למחשבות זרות, מחמת דביקותו בהשם יתברך.
(מאמרי אדמו"ר הזקן עניינים ע' תס"ג)
אדמו"ר האמצעי
הדופק של היהודי משתנה ביום השבת קודש
בנוגע ליום השבת קודש העיד אחד מגדולי הרופאים – שבליל השבת קודש ויומו יש שינוי גדול בדופק שביד הישראל, וכמו שנעשה שינוי לטובה כששומע בשורה טובה.
(תורת חיים שמות תרלב,א)
הצמח צדק
מלאכי השלום שייכים למוחין, שאר המלאכים הם בניגוד אחד מהשני
על מה שכתוב "שלום עליכם מלאכי השלום" (נוסח הקידוש דליל שבת קודש – אלא שמנהגינו לומר "השרת" ואין כאן מקומו), ישנם מלאכים שהם במדרגת המידות, כמו מיכאל וגבריאל שהם נגדיים, כיון שהמידות הם ענפין דמתפרדין, (ולכן יש חילוק ופירוד בין מיכאל שר של מים, לגבריאל שר של אש), מה שאין כן מלאכי השלום הן מאו"א (אב ואם) – מוחין – ששם הם בהתאחדות ובשלום.
(אור התורה סידור ע' שמ"ב)
אדמו"ר המהר"ש
ההפרש בין כוח הראיה לכוח השמיעה
כוח הראיה רוחני יותר מכוח השמיעה, כמארז"ל "אינה דומה שמיעה לראיה" (מכילתא יתרו יט,ט), יחד עם זה הראיה תופסת הדבר הגשמי, מה שאין כן השמיעה שתופסת רק את הרוחני שהוא הקול, וזהו מפני שכל מה שהוא רוחני יותר נשפל ונמשך למטה ביותר.
(תורת שמואל תרכ"ט ע' קס"ה)
אדמו"ר הרש"ב
כדי להיכנס לקודש הקדשים ברוחניות, זהו על ידי נטירת הברית אפילו בדקות
על הפסוק "בזאת יבא אהרון אל הקדש" (ויקרא לז,ד) ארז"ל אין "זאת" אלא מילה, וכמו שכתוב "ואני זאת בריתי" (ישעי' נט,כא), והיינו דהגם שהיה אהרון בדרגת קדש קדשים, כמו שכתוב "ויבדל אהרון להקדישו קדש קדשים" (דברי הימים א' כג,יג), עם כל זה היה צריך להכנה של "זאת בריתי". ועל דרך זה עכשיו, צריכה להיות נטירת הברית אפילו בדקות, כדי להיכנס לקדש קדשים ברוחניות.
(ספר המאמרים תרנ"ז ע' ק"ו ואילך)
אדמו"ר הריי"צ
עבודת השם במסירות נפש, מחלישה את הנפש הבהמית
כשעומד האדם חזק בעבודתו במסירות נפש ובגבורה עצומה, בזה גופא מחליש את הנפש הבהמית, וכמו שראינו במוחש בדורות קדמונים, שעל ידי תוקף העבודה בתורה ומצוות, נתבטלו כמה גזירות רחמנא ליצלן.
(ספר המאמרים קונטרסים ח"א לח,א)
כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח
פדיית נפש האדם מהלעומת זה, הוא במיוחד על ידי לימוד החסידות
על הפסוק "ורב שלום בניך" (תהלים קיט,קסה), כדי שהאדם יפדה את נפשו בשלום מהלעומת זה, זהו על ידי קיום התורה ומצוות בכלל, ובפרט על ידי לימוד התורה, ובפרטי פרטיות על ידי לימוד החסידות, ועיקר הפדיה תהיה בזמן הגאולה.
(ספר המאמרים מלוקט ב' ע' קפ"ב ואילך)