כה כסלו

הבעל שם טוב
כששומעים דבר בלתי רצוי על אחד מישראל יש להצטער
כששומעים דבר בלתי רצוי על אחד מישראל, צריך להצטער צער רב, כיון שאחד מהם בוודאי לא בסדר, אם זה אמת הדבר שמספרים, אז אותו אחד שמספרים עליו הוא לא טוב, ואם אין זה אמת, אזי המספר נמצא במצב לא טוב.
(היום יום י"ב כסלו)
המגיד ממזריטש
ההשפעות הנמשכות בעולם הם על ידי הצדיק
בנוגע למה שאמרו רז"ל: "עמוד אחד מן הרקיע לארץ וצדיק שמו" (חגיגה יב,ב), פירוש שכל ההשפעות שנמשכות לעולם, נמשכות על ידי הצדיק.
(ליקוטי אמרים אות קל"ד)
אדמו"ר הזקן
כשהעבירה גלויה ניתן לתקן אותה, ידיעת המחלה חצי תרופה
בנוגע למאמר רז"ל: "ראשונים שנתגלה עוונם נתגלה קיצם, אבל אחרונים שלא נתגלה עוונם לא נתגלה קיצם" (יומא ט,ב), פירוש: בדורות הראשונים העבירות היו בגלוי, ולכן נתגלה קיצם, מה שאין כן בדורות האחרונים שיש עבירות, אבל לא בבחינת גילוי, ולכן לא נתגלה קיצם. (עיין לעיל בפירושו של אדמו"ר הזקן ביום כ"ד).
(מאמרי אדמו"ר הזקן הקצרים ע' תנ"ג)
אדמו"ר האמצעי
כיצד שוברים את החומה שמסתירה על הנשמה
בנוגע למה שכתוב "חומת בת ציון הורידי כנחל דמעה" (איכה ב,יח), מבאר: "בת ציון" – קאי כל כנסת ישראל, ו"חומת בת ציון" – הם האותיות של מחשבה דיבור ומעשה בדברים בטלים, שמקיפים את האדם ונעשים בבחינת חומה להעלים על הנפש. והתיקון לזה על ידי בכיה בדמעות דווקא, שעל ידי זה נמשכים רחמים רבים על האדם.
(שערי אורה שער החנוכה אות י"א)
אדמו"ר הצמח צדק
חוגגים נס חנוכה בנרות, כי זה קשור לתורה אור
מה שתיקנו בנס חנוכה להדליק נרות, כיון שהנס היה בנוגע לתורה שנקראת "נר מצווה ותורה אור" (משלי ו,כג).
(ספר הליקוטים ערך חנוכה ע' תשכ"א)
אדמו"ר המהר"ש
שורשם של הניסים המלובשים בטבע, נעלים מניסים שמעל הטבע
בנוגע לניסים המתלבשים בטבע – הנה למרות שבגלוי אינם נראים כנס, וכמו בנס של אסתר שלא היה נראה נס גלוי (שכל הנס היה מלובש בטבע), אבל בשרשם ניסים המלובשים בטבע נעלים יותר.
(תורת שמואל תר"ל ע' צ"ח)
אדמו"ר הרש"ב
היוונים טימאו כל החכמות של הקדושה
על הפסוק "כי נר מצווה ותורה אור" (משלי ו,כג), פירשו רז"ל: "ותורה אור" – קאי על מצוות חנוכה, שהיוונים טימאו כל השמנים, דהיינו שטימאו כל החכמות של הקדושה, על ידי חכמות חיצוניות, וכשגברו בית חשמונאי תיקנו להדליק נרות, וזהו בחינת "ותורה אור", להאיר את החושך, ולכן צריך להיות נר חנוכה מבחוץ לרשות הרבים ובשמאל, כדי לברר את בחינת החושך והשמאל.
(ספר המאמרים תרס"ו ע' קי"ח)
אדמו"ר הריי"ץ
בכל ראש השנה יש להתחדש בענייני המצוות והנהגות טובות
על הפסוק: "תקעו בחודש שופר" (תהלים פא,ד), בכל ראש השנה יש להתחדש בעניין מסויים ("בחודש" – מלשון התחדשות), דהיינו שכל אחד יש לו לקבל על עצמו זהירות יתירה במצוות עשה, זהירות בסייג של מצוות לא תעשה, וכן זהירות בהנהגה טובה.
(ספר המאמרים קונטרסים ח"א עי קלב,א)
כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח
מי שעובד השם במסירות נפש אין אצלו שינויים
על הפסוק: "וגם נצח ישראל לא ישקר ולא ינחם, כי לא אדם הוא להנחם" (שמואל א' טו,כט), בחינת "אדם" – הוא בחינת השכל והמידות, ובזה ישנם שינויים וניחומים. אבל מי שעובד עבודתו במסירות נפש (בחינת "כי לא אדם" – למעלה מבחינת אדם), שזהו על ידי מידת ה"נצח" – הנה בזה אין שינויים וניחומים, וזהו שאומר "כי לא אדם הוא להינחם".
(ספר המאמרים מלוקט ח"א ע' רמ"ב)