כו כסלו

הבעל שם טוב
יש לייקר כל יהודי באיזו דרגה שלא יהיה
יש לייקר את היהודי הכי פשוט כמו את הגאון הכי גדול, כיוון שהוא יהודי, ואבא אחד לכולנו.
(ספר המאמרים תש"ח ע' 97)
המגיד ממזריטש
אין לאדם להתפלל עבור החיסרון שלו אלא על החיסרון שיש למעלה
בנוגע למה שנאמר "אל תבקש גדולה לעצמך" (אבות פ"ו מ"ה), ביאר: אין לאדם לבקש מאת השם גדולה עבור (טובת) עצמו, אלא יש לו לבקש כיוון שהוא חלק אלוקה ממעל, ותפילתו היא עבור החיסרון שיש למעלה.
(ליקוטי אמרים אות קמ"ה)
אדמו"ר הזקן
הטעם שבחנוכה קבעו הנס בנרות, ובפורים קבעו הנס בסעודה
מה שקבעו את הנס של חנוכה בנרות דווקא, מה שאין כן בשאר הניסים קבעו שיהיו ימי משתה ושמחה – מפני שבנס כמו בפורים היה גלות גם גופני, ולכן קבעו בו ימי משה ושמחה, מה שאין כן בחנוכה שהיו בני ישראל על אדמתם, רק שרצו "להשכיחם תורתך" (נוסח ועל הניסים), והנס היה רוחני לכן קבעו אותו בנרות, הקשור לתורה אור.
(תורה אור לב,א)
אדמו"ר האמצעי
בהרהורי עבירה יש חומר מהעבירה עצמה
בנוגע למה שאמרו רז"ל: "הרהורי עבירה קשים מעבירה" (יומא כט,א), הטעם לזה, כיוון שעבירה עצמה נטהרת בגהינום, מה שאין כן הרהורי עבירה, שהם בבחינת מקיף לנפש, לא נטהרים בגהינום, רק בנהר דינור דווקא.
(שערי אורה שער החנוכה אות י"א)
אדמו"ר הצמח צדק
חשוב טוב – יהיה טוב (בפועל)
פעם אמר לאחד מחסידיו שבנו היה מאד חולה מסוכן, "טראכט גוט וועט זיין גוט" (חשוב טוב יהיה טוב), וכך היה בפועל שהילד התרפא. (עיין בכל זה בספר המאמרים תשמ"ו ד"ה מרגלא בפומיה דרבא. אגרות קודש אדמו"ר הריי"ץ ח"ב ע' תקל"ז).
(ספר התולדות מהצמח צדק ע' 691)
אדמו"ר המהר"ש
עניינו של משה רבינו להחדיר את האמונה בעם ישראל בפנימיות
עבודתו של משה רבנו היתה כפי שנקרא "רעיא מהימנא" (רועה נאמן), ועניינו היה לרעות ולפרנס את האמונה שתהיה בפנימיות, כיוון שהאמונה מצד עצמה היא בבחינת מקיף, ולכן ייתכן מצב של "גנבא אפום מחתרתא, רחמנא קריא" (ברכות סג,א בעין יעקב), וזה עניינו של משה רבנו להמשיך את האמונה בפנימיות על ידי הדעת.
(תורת שמואל תר"ל ע' קי"א)
אדמו"ר הרש"ב
עניינם של חמור שור וכלב בקליפה ובקדושה
"חש"ך" – ראשי תיבות: חמור, שור, כלב – ישנם הן בקדושה והן בלעומת זה: בלעומת זה – החמור גם בתקופת תמוז קרירא ליה (שבת נג,א), גם בתוקף הגילוי דשמש הוי' הוא בקרירות. "שור" – הוא שור נגח, שכן הוא טבע העזי פנים לבעוט ולנגח, וגם כשנוגעים בהם במקצת הם בועטים ביותר. "כלב" – יש בו עזות וחוצפה, כמו שכתוב "והכלבים עזי נפש המה" (ישעיהו נו,יא). ובקדושה – "שור וחמור" – זהו עניין לימוד התורה, שצריך להיות כשור לעול וכחמור למשא, והנגיחות צריך לומר שהוא עניין הקושיות והתירוצים. ו"כלב" – הוא עניין הקדמת נעשה לנשמע שזהו עניין הפזיזות.
(ספר המאמרים פר"ת ע' ש')
אדמו"ר הריי"ץ
ישנם כאלו הבקיאים בתורה, אבל אין להם ידיעה בהלכות הפשוטות
צריך להיות בקיאים בדיני תורה – באיסור והיתר בכלל ובהלכות הנוגעות בפרט, כיוון שרואים במוחש שישנם כמה שהם בעלי צורה בידיעת התורה, וישנם בעלי עבודה במוח ולב לפי ערך, ואינם יודעים הלכות, באיזה מקום אפשר להפסיק בתפילה לעניית אמן וכיוצא בזה.
(ספר המאמרים קונטרסים ח"א קלח,ב)
כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח
התורה נמשלה למים יין ושמן
מה שהתורה נמשלה למים (תענית ז,א), הכוונה על חלק הנגלה שבתורה, ומה שהתורה נמשלה לשמן ויין (ליקוטי תורה שיר השירים פא,ב), הכוונה היא על סודות התורה, בדוגמת מה שבתוך הזית והענב מוסתר השמן והיין, כך גם ברזי תורה, אלא שיין זה רזי תורה (ולכן יותר קל לגלות את היין מהענב), ושמן זה רזין דרזין (ולכן קשה יותר להוציא את השמן מהזית).
(ספר המאמרים מלוקט ב' ע' רי"ג)