כח כסלו

הבעל שם טוב
הנשמה יורדת לעולם ולו בשביל לעשות טובה אחת ליהודי
הנשמה יורדת לעולם וחיה שבעים שמונים שנה, כדי לעשות טובה ליהודי בגשמיות ובפרט ברוחניות.
(ספר המאמרים קונטרסים ח"ג ע' מ"ו)
המגיד ממזריטש
מי שסר מדביקותו בהשם, יכול להכשל ברע גמור
על הפסוק: "וסרתם ועבדתם אלהים אחרים" (דברים יא,טו), פירש: על ידי שאדם סר מדבקותו בהשם יתברך, יכול לבוא לידי "ועבדתם אלהים אחרים".
(ליקוטי אמרים אות קצ"ט)
אדמו"ר הזקן
טעם הדלקת הנרות בצד שמאל דווקא
הטעם למה נר חנוכה בשמאל – כיוון שעיקר מצוות חנוכה היא כדי להאיר בחוץ לרשות הרבים, ובחינת הרבים שהם בחינת טורי דפרודא (שהם בבחינת שמאל וקליפה), ולכן יש להמשיך בהם את אור התורה.
(תורה אור מג,ג)
אדמו"ר האמצעי
מעלת התשובה על הקרבן
התשובה נעלית מהקרבן – כיוון שהקרבן צריך להיות "מן המותר בפיך" (שבת כח,ב) מדברים מותרים, מה שאין כן על ידי התשובה ניתן להפוך גם את הרע עצמו לטוב, ובדוגמת הקטורת שמהפך מסם המוות לסם החיים.
(שערי אורה שער החנוכה אות כ')
אדמו"ר הצמח צדק
בתיבת "בראשית" מרומזים המידות והמוחין בהם ברא השם את העולם
בנוגע למה שכתוב: "בראשית ברא אלוקים" (בראשית א,א), פירש: "בראשית" – אותיות "ברא שית", שהם ששת המדות, שעל ידם ניתנת האפשרות לנשמה המלובשת בגוף שתהיה לה ידיעה באלוקות, מה שאין כן הנשמה כפי שהיא בשורשה היא בבחינת מוחין, וזהו שכתוב "בראשית ברא", ומובא בתרגום "בחוכמתא ברא" (שהבריאה בשורשה הייתה גם על ידי המוחין).
(שיחת ליל שבת בראשית תש"ה)
אדמו"ר המהר"ש
כיצד הקב"ה מקיים מצוות התשובה
על הפסוק "מגיד דבריו ליעקב" (תהלים קמז,יט), מזה למדו חז"ל מה שהוא עושה, הוא מצווה את בני ישראל לעשות (שמות רבה פ"ל ט'), ולכאורה צריך להבין איך הקב"ה מקיים את מצוות התשובה שהיא על חטא ועוון, והביאור בזה: שהתשובה למעלה הוא עניין החזרת פנים בפנים וכמו שכתוב "ואשובה אליכם" (זכריה א,ג).
(תורת שמואל תר"ל ע' קכ"ה( קטז,יג)
אדמו"ר הרש"ב
במתן תורה נאמר "אנוכי" פעם אחת, ואילו בתשובה נאמר שתי פעמים
על ידי התשובה מתעלים לדרגה שלמעלה ממתן תורה, היות שבמתן נאמר רק פעם אחת השם "אנכי", כמו שכתוב "אנכי השם אלוקיך" (שמות כ,ב), מה שאין כן בתשובה נאמר פעמיים אנכי, "אנכי אנכי הוא מוחה פשעיך" (ישעיהו מג,כה).
(ספר המאמרים תרס"ה ע' ל')
אדמו"ר הריי"ץ
עבודת הנסיונות היא עבודה עם האדם בעצמו
בעבודת הניסיונות הבירור אינו בהתעסקות עם הדבר המעלים, אלא ההתעסקות היא עם האדם עצמו.
(ספר המאמרים תשי"א ע' 982)
כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח
כשהאדם מלא מרצונות זרים, אינו כלי לישועות השם
על הפסוק "כוס ישועות אשא" (תהלים, קטז, יג) מבאר: "כוס" – קאי על נשמות ישראל, שהם הכוס והכלי להקב"ה, ואיתא בגמרא "כלי ריקן מחזיק, כלי מלא אינו מחזיק" (ברכות מ,א), דכאשר האדם מלא מרצונות זרים, דהיינו שדבר זה רוצה, ודבר זה איננו רוצה, אזי אינו מחזיק, דהיינו שאיננו בבחינת כלי לישועות השם. וזהו "כוס" – על ידי שהאדם הוא בבחינת כוס וכלי, אזי יש "ישועות אשא" (זוכה לישועות השם).
(ספר המאמרים תשי"ג ד"ה נר חנוכה)